வியாழன், 30 அக்டோபர், 2008

bharathanatyam satu pengenalan ringkas

Bharathanatyam berumur lebih kurang 4500 tahun. Tarian bharathanatyam diajar berdasarkan kitab natya sastra yang merangkumi tatacara tarian ini yang diatur oleh pertapa yang bernama bharata muni berdasarkan wahyu dari tuhan.

Terdapat empat jenis tarian yang dipraktikan di India berdasarkan kitab ini iaitu tarian bharatanatyam, khatak, Manipuri, dan khatakali. Tarian –tarian ini dikenali sebagai tarian teks kerana ditari berdasarkan teks .

Di Malaysia terdapat banyak kelas tarian bharathanatyam di serata Negara yang dijalankan secara kecil-kecilan. NGO yang termasyhur di Malaysia yang menawarkan pelbagai kursus tarian India yang diajar oleh pakar-pakar tarian dari India ialah Temple of fine arts.

Dalam tarian ini terdapat 31 bunga tari ganjil asamyutha(menggunakan 1 tangan ) 24 samyutha hasta iaitu bunga tari yang menggunakan kedua-dua tangan.

Usia
Usia yang sesuai untuk belajar tarian ini ialah seawal 4 / 5 tahun. Hal ini kerana mudah untuk melentur badan untuk tujuan menari. Selain itu dapat mengingat rentak tarian .

4 கருத்துகள்:

prem prakashdasபிரகாஷ்தாஸ் சொன்னது…

selamat sejahtera saudara,
maklumat tentang tarian India amat ringkas dan padat, sesuai untuk masyarakat bukan melayu untuk memahaminya.

sertakan juga maklumat mengenai agama Hindu untuk tatapan ramai.

terima kasih

பெயரில்லா சொன்னது…

vanakam,
saudara usaha anda sesuatu yang baharu dan bagus.sangat infomatif bagi kami yang tidak tahu membaca tamil. harap saudara terbitkan paparan dalam bahasa melayu mengenai budaya india.
terimakasih

பெயரில்லா சொன்னது…

It is actually a great afford. my best wishes. The blog about Baratham : eventhough it is small but carries much meaningful informations. Good. Hope that coming blog blossoms its objective.

prem prakashdasபிரகாஷ்தாஸ் சொன்னது…

வணக்கம் ,

சிவகாமி அவர்களே, உமது கருத்துகளுக்கு மிக்க நன்றி. நீங்கள் தொடர்ந்து இந்த வலை தளதை வலம் வரவேண்டும் என்பது என் அவா.
நன்றி.